KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR
Dessa köp- och leveransvillkor (nedan ”Villkor”) är i kraft från och med 31.01.2020 och är tills vidare i kraft. Integritetspolicyn är uppgjord 30.01.2020 och är tills vidare i kraft, och den når du här.
Då du besöker våra webbsidor ber vi att du samtidigt bekantar dig med Villkoren och integritetspolicyn och eventuella uppdateringar av dessa.
När du vill köpa en produkt, klicka på knappen ”lägg till i köpkorgen”. Vänligen observera att gällande vissa produkter kan du som kund enbart välja en produkt i gången. Exempel på detta är likadana apoteksflaskor med från varandra avvikande etiketter. Vi på Elsa Möbel (nedan ”vi”, ”oss” eller ”Elsa Möbel”) ber dig fästa uppmärksamhet vid att det oftast bara finns en unik (gammal) produkt till salu.
Vänligen observera att nätbutikens produkter också är till salu i vår fysiska butik i Kronoby på adressen Backfolkvägen 16, 68500 Kronoby. I oturliga fall kan en produkt ha blivit såld i butiken i Kronoby samtidigt som någon annan beställt den i nätbutiken. Vi reserverar oss för denna typ av händelser och vill framhålla att vi är noga med att uppdatera nätbutiken så fort som möjligt.
Orsaken till att priserna i butiken i Kronoby och i nätbutiken delvis kan variera är att en del produkter har leveranskostnader tillsatta i priset. Dessa produkter är märkta med logon ”FREE SHIPPING IN FINLAND”. Samtliga priser är i euro och inkluderar gällande moms (24 %).
Vänligen observera. Om du bor på Åland uppmanar vi dig att skicka din beställning till e-postadressen ovan för att få en faktura utan moms på produkten/produkterna.
Nätbutikens produkter levereras enbart inom Finland. I det fall du önskar få något levererat utomlands ber vi att ni tar kontakt med oss på e-postadressen ovan så räknar vi ut frakt-/postavgiften separat.
Då du har de produkter du vill köpa i köpkorgen klickar du på ”Gå till kassan”, kontrollerar att dina valda produkter stämmer och följ därefter anvisningarna. Betalning sker via Klarna Checkout antingen genom kortbetalning eller faktura.
På Klarna Checkout-tjänsten kan kunden behändigt identifiera sig genom att svara på ett antal enkla frågor och sedan välja det betalningssätt som passar bäst (faktura, delbetalning, nätbank eller kreditkort). Alla betalningssätt är trygga och säkra. Genom att använda Klarna Checkout-tjänsten godkänner kunden Klarna Bank AB:s villkor (nedan ”Klarna”), vilka hittas här. Vid frågor gällande betalningen ombeds kunden vänligen kontakta Klarnas kundservice direkt. Kontaktuppgifter och annan nödvändig information fås på adressen: https://www.klarna.com/fi/asiakaspalvelu.
Ifall du i specialfall önskar betala med faktura, vänligen sänd e-post med dina kontaktuppgifter till den e-postadress som anges ovan i punkt 1. Kunden kan vid beställning även välja att själv ”hämta produkter från Kronobybutiken” för att då betala kontant. Adressen till vår butik i Kronoby framgår ovan i punkt 1.
Vi sparar alla beställningsuppgifter i vårt datasystem. Dina uppgifter delas inte med tredje part. Elsa Möbel anser att det är viktigt att du som kund känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.
Vår integritetspolicy når du här.
Produkter som finns i lager postas så fort som möjligt efter registrerad betalning och borde vara vid den av kunden angivna adressen inom tre till sju (3-7) arbetsdagar efter beställningen, om inget annat anges. Vid bråda tider och under pågående kampanjer är det dock möjligt att leveranstiden förlängs något.
Vänligen observera att vissa specialtillverkade/renoverade möbler eller produkter kan kräva längre leveranstid och i sådana fall tar vi kontakt med dig via e-post och meddelar uppskattad tidtabell för leverans.
Mindre paket, inredningsprodukter mm. sänder vi oftast med postens så kallade ”Economy”-paket. Glasprodukter sänder vi med Matkahuolto. Större paket och möbler sänder vi beroende på storlek och vikt endera med Posten, Matkahuolto, Ahlskog Transport eller Kaukokiito. Vi har också möjlighet att göra hemleveranser inom närområdet, det vill säga 68500 Kronoby, 67100-67900 Karleby och 68100, 68150, 85100, 85120, 85150, 85180 Kalajoki-Himanka.
Meddela gärna önskat leveranssätt i kommentaren vid beställning samt önskad tidtabell.
Möbler, vintage-föremål, gamla dörrar, gamla glas, fönster, reservdelar, apoteksprodukter och därmed jämförbara unika produkter har ingen returrätt, ifall inget annat är överenskommet.
Vid köp av nytillverkade inredningsprodukter har kunden i enlighet med konsumentskyddslagen en ångerrätt på 14 dagar från och med det att produkten/produkterna togs emot. Produkten som returneras måste vara oöppnad, i originalförpackning och i samma skick som den var när den lämnade Elsa Möbel. Plasten och eventuella etiketter på produkten/produkterna får inte tas bort. Vi ber att ni omsorgsfullt packar in produkten/produkterna på nytt och fyller i returblanketten som medföljer. Efter att returen godkänts och hanterats kommer pengarna att återbetalas till ditt konto exklusive fraktavgiften.
Vänligen observera att vi strävar efter att alltid ha så sanningsenliga foton på alla produkter som möjligt, men reserverar oss för den händelse att datorns, pekplattans eller mobilens skärm kan förvränga färgnyanser. Sådana nyansskillnader utgör således inte skäl för reklamation. Produkterna beskrivs mer specifikt i nätbutiken.
Vänligen observera att ångerrätten inte heller gäller platsbyggda eller i övrigt för kundens ändamål skräddarsydda produkter samt enstaka beställningsprodukter.
Ifall paket som sänts med posten eller annan motsvarande leverantör har skadats bör kunden genast meddela detta till posten eller till annan motsvarande leverantör och göra en reklamation om skadan. På motsvarande sätt bör kunden meddela posten eller annan motsvarande leverantör och göra en reklamation i det fall att ett av Elsa Möbel sänt paket aldrig når fram till kunden.
Ifall ni har fått en felaktig eller skadad produkt ersätter vi returen och sänder er en korrekt eller hel motsvarande produkt. Vi ber att ni i sådana fall genast tar kontakt med oss på den e-postadress som anges i punkt 1 ovan så kan vi sända en returblankett.
Vid leverans av större paket som sköts av transportföretag ska skador genast meddelas till chauffören som gör hemleveransen eller senast inom fem (5) dagar från och med det att produkten/produkterna togs emot. Vi strävar efter att alltid hjälpa till med att reparera skador som uppstått.
Vi ber er vänligen kontakta oss på e-postadressen i punkt 1 i det fall ni har ytterligare frågor eller något är oklart.
Elsa Möbel förbehåller sig rätten att ändra våra köp- och leveransvillkor och rätten till avvikelser i lagerhållningen. Innan kunden gör en beställning i Elsa Möbels nätbutik bör kunden läsa igenom dessa gällande Villkor.
Trevliga shoppingstunder önskar vi på Elsa Möbel!